zaterdag 5 februari 2011

Slokdarmproblemen

Al tijdens mijn dienstverband bij de bank krijg ik ineens weer klachten. De eerste keer was in 2007 en ik schrok me rot. Vreemd genoeg kreeg ik alleen pijn in rust en toen ik me meldde bij de huisartsenpost, werd ik met mijn verleden meteen doorgestuurd naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Ik word opgenomen en wéér gecatheteriseerd, maar er zijn geen afwijkingen te zien. Ik krijg daarom maagzuurremmers mee en de klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik voel me toch wat gegeneerd dat ik als 'ervaringsdeskundige' niet eens het verschil voelde tussen slokdarmklachten en hartklachten.

Ik word al snel doorverwezen naar een internist die een gastroscopie verricht. Slang in je keel en kijken maar. Ik zag er wel een beetje tegen op, maar uiteindelijk valt het me best mee. De arts ziet in mijn slokdarm wat littekentjes en wondjes en zegt dat ik een reflux heb. Watte? Wat is dat nou weer? Het schijnt om het een of andere klepje te gaan tussen maag en slokdarm wat niet goed sluit en ervoor zorgt dat daardoor maagzuur in je slokdarm komt, wat irritatie veroorzaakt. De pijn in de slokdarm is nauwelijks te onderscheiden van hartklachten. Heb ik weer.

In het jaar daarna begin ik bij mijn nieuwe werkgever, een makelaar in Den Helder. Helaas klikt het wegens allerlei redenen niet en ik besluit er weg te gaan, mede doordat hij laat merken van me af te willen nadat hij heeft ontdekt dat ik gezondheidsklachten heb gehad en me dan daarna als zelfstandige weer in te huren. Buiten dat dat helemaal niet mag, wil ik voor zo iemand niet eens meer werken.

In de jaren hierna blijf ik klachten houden en ik ga weer naar de internist. Ik krijg nog meer maagzuurremmers en sta intussen stijf van dat spul. Niet meer normaal. De klachten zijn helaas niet weg en vooral na het spinnen heb ik veel pijn op de borst, met uitstraling naar mijn linker oksel en arm. De internist gelooft niet dat het slokdarmklachten zijn en stuurt me naar de cardioloog en de cardioloog zegt op een bepaald moment: 'misschien heb je ze wel allebei, slokdarmklachten én hartklachten'. Ik krijg van de cardioloog telkens een beetje meer vaatverwijders, die goed helpen bij hartklachten, maar ook bij slokdarmklachten. Ik weet het niet meer en besluit gewoon lekker door te sporten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten